Sondajele de opinie sunt printre cele mai folosite instrumente pentru a ne evalua performantele companiei. Opinia consumatorilor despre un anumit produs ne va oferi informatiii valoroase despre ceea ce ar trebui imbunatatit la produsul nostru, insa este important pentru acuratetea acestuia sa ne construim cu atentie chestionarul si esantionul reprezentativ cu care sa lucram.
Cu alte cuvinte, pentru un sondaj de opinie reusit este necesar sa punem „potcoavele inaintea calului”, adica sa reunim toate echipele ce se ocupa de acel produs, inclusiv pe cea de marketing.
Un sondaj bine construit are obiective bine definite
In primul rand va trebui sa ne definim foarte clar obiectivele sondajului. Trebuie sa aflam care este pererea reala a clientilor despre produsele sau serviciile companie noastre, sa descoperim care sunt punctele slabe si nemultumirile legate de acestea, sau ce anume doreste piata in viitor.
Urmatorul pas este legat de elaborarea chestionarului. Acesta va contine in mod obligatoriu cat mai multe intrebari deschise, iar acestea trebuie sa fie cat mai scurte si la obiect. Este necesar sa evitam abrevierile sau jargonul, ori intrebarile ce pot avea raspunsuri pur ipotetice.
Nu sunt de asemenea dorite intrebarile ce ar putea influenta raspunsurile subiectilor sau vor conduce discutia intr- un anumit sens dorit de catre clienti.
Ceea ce este cel mai important ramane numarul intrebarilor pe care le vom folosi in chestionare. Acestea nu trebuie sa fie foarte numeroase deoarece ar putea plictisi respondentul iar pierderea concentrarii va duce la raspunsuri rapide si imprecise, oferite numai pentru a termina cat mai repede chestionarul.
Va trebui sa ramanem cat mai mult timp posibil axati pe tema chestionarului, sa nu divagam sau sa indreptam atentia subiectilor catre alte domenii. Intrebarile vor trebui construite folosind scara Likert ce va acorda fiecarei intrebari o anumita nota (intre 1 si 5), ceea ce ne va ajuta in cazul in cae vom calcula valorilor medii sau gradul de deviatie.
Sondajul de opinie va avea numai intrebari scurte
Ordinea in care vor fi puse intrebarile este destul de importanta. Intrucat atentia subiectilor este mare numai la inceputul chestionarului, intrebarile la care ne dorim neaparat un raspuns trebuie asezate in prima parte a acestuia.
Aceasta pozitionare ne va oferi siguranta de a avea raspunsul la toate intrebarile importante, indiferent daca subiectul nu va completa chestionarul pana la capat.
Nu este indicat sa incercam sa vindem anumite produse sau servicii aditionale pe parcursul chestionarului. Acest lucru nu va duce decat la un grad de frustrare si enervare a respondentilor.
Sunt de evitat de asemenea cuvintele cu un grad inalt de incarcatura emotionala. Sunt ideal de folosit cuvintele comune ce nu au conotatii sociale sau emotionale explicite, iar formularea intrebarilor nu trebuie sa conduca subiectul catre raspunsuri personale sau in care sa furnizeze informatii confidentiale.
Intrebarile trebuie sa aiba un anumit grad de continuitate si este necesar sa fie formulate intr-un anumit context. In acest mod subiectii vor putea sa raspunda mai usor, nu isi vor pierde rabdarea si nu vor obosi foarte repede.
Este total contraindicat sa apelam la capacitatea de memorare a subiectilor.