Chestionarele si esantionul reprezentativ sunt o adevarat provocare pentru toate companiile de cercetare de piata. Un esantion bine ales, impreuna cu un chestionar bine alcatuit pot face diferenta intre succes si esec, iar acest lucru este foarte important intr-o piata ce devine pe zi ce trece mai competitiva.
Elaborarea chestionarului trebuie sa aiba in vedere un numar mic de intrebari deschise, cu mai multe variante de raspuns, ce vor oferi respondentilor posibilitatea de a isi exprima toate optiunile preferate.
Sondajul trebuie sa fie scurt si la obiect
Timpul este insa elementul esential pentru un chestionar. Numarul mic de intrebari ne va ajuta sa avem o rata de raspuns mare, deoarece subiectii nu vor avea timp sa se plictiseasca atunci cand vor completa chestionarul.
Pentru a fi siguri 100% ca vom capata raspunsuri la intrebarile esentiale este important ca acestea sa fie grupate in prima parte a chestonarului, atunci cand raspunsurile vor fi sincere si complete.
Un chestionar reusit trebuie sa aiba parte de sustinerea si intelegerea publicului. Daca motivatia acestora de a raspunde sondajului este diversa, rezistenta la oboseala si toleranta la intrebari este destul de mica iar acesta este motivul pentru care chestionarul nostru trebuie sa fie scurt si la obiect.
Marimea chestionarelor are cel mai puternic impact asupra subiectilor, iar aceasta este masurata in numarul intrebarilor. Pentru a oferi un raspuns clar asupra marimii optime a unui chestionar, studiul a analizat peste 100.000 de sondaje ce au avut intre 1 si 30 de intrebari.
Timpul necesar pentru a raspunde la o singura intrebare nu ar trebui sa fie diferit in mod normal, indiferent care ar fi marimea chestionarului dar exista totusi o relatie liniara intre numarul de intrebari ale unui sondaj si timpul necesar pentru a completa in intregime formularul.
Durata optima de timp este diferita in functie de numarul intrebarilor
Nu numai timpul si plictiseala pot avea un impact negativ asupra calitatii raspunsurilor. Problemele isi fac aparitia si in momentul in care respondentii incep sa „accelereze” procesul de completare al intrebarilor, fapt ce duce la raspunsuri scurte si de o calitate indoielnica, iar acest lucru va avea un impact negativ in ceea ce priveste calitatea si fiabilitatea sondajului nostru.
Astfel, media de raspuns la prima intrebare este de un minut (aici am inclus si timpul necesar pentru a citi introducerea sondajului), iar timpul total petrecut pentru a raspunde la un numar de 10 intrebari a fost de 5 minute.
O privire de ansamblu ne putem face privind datele de mai jos:
Numar intrebari | Viteza de raspuns pentru o intrebare | Timp total petrecut |
1 | 75 secunde | 1 minut si 15 secunde |
2 | 40 secunde | 2 minute |
3 – 10 | 30 secunde | Intre 2 si 5 minute |
11 – 15 | 25 secunde | Intre 5 si 7 minute |
16 – 25 | 21 secunde | Intre 7 si 9 minute |
26 – 30 | 19 secunde | Intre 9 si 10 minute |
Aceste date ne arata ca, cu cat un sondaj este mai lung cu atat timpul petrecut pentru a raspunde la fiecare intrebare este mai scurt, fapt ce denota pierderea rabdarii. Acesta va trebui sa fie unul dintre factorii cei mai importanti atunci cand vom lua in calcul elaborarea unui chestionar, deoarece timpul semenilor nostri este limitat si nu trebuie sa abuzam de el.