Scurt ghid pentru interpretarea rezultatelor unui sondaj de opinie

Scurt ghid pentru interpretarea rezultatelor unui sondaj de opinie

Rezultatele sondajelor de opinie sunt destul de greu de inteles pentru o persoana care nu este obisnuita cu o gandire analitica. La prima vederea, acestea sunt o insiruire de cifre abstracte, ce nu par sa aiba niciun inteles si scot in evidenta numai anumite personaje sau caracteristici.

Ghidul necesar pentru a intelege mai bine metodologia unui sondaj

In primul rand trebuie sa vedem ce companie a realizat sondajul de opinie. Daca acest lucru nu este mentionat nicaieri ar trebui sa ne punem serioase semne de intrebare in primul rand asupra rezultatelor, deoarece acestea pot fi manipulate intr-o oarecare masura in cazul in care avem de a face cu un sondaj neoficial, realizat pe baza unui esantion prost ales.

Sondajele de opinie nu se deruleaza pentru binele omenirii sau pentru ca asa este bine. Acestea sunt menite sa colecteze anumite date si informatii, dar mai inainte de a intelege si interpreta rezultatele este necesar sa stim cine a comandat sondajul si cine a platit pentru el.

Acest lucru este esential pentru a intelege cat mai bine rezultatele unui sondaj, deoarece acesta poate fi platit de un politician ce are nevoie de promovare sau pentru ca o anumita companie are nevoie sa isi creasca vanzarile unui anumit produs.

Alegerea esantionului este cel mai important lucru in cazul unui sondaj de opinie. Trebuie sa aflam cate persoane au fost intervievate si pe baza caror criterii au fost alesi acei oameni?

Un sondaj bun se bazeaza pe un esantion reprezentativ bine ales

Este esential ca esantionul sa contina un numar cat mai mare de oameni ce au raspuns intrebarilor din chestionar, deoarece astfel rata de eroare este mult mai mica.

Membrii esantionului reprezentativ al unui sondaj de opinie trebuie alesi pe baza unor criterii aleatorii. Acestea se bazeaza pe o realitate matematica, iar un esantion bine alcatuit poate sa cuprinda numai 1000 de oameni iar acestia pot reprezenta cu succes toata populatia Romaniei.

Spre exemplu pentru interviurile telefonice se pot alege numai domenii sau centrale telefonice ce contin numai numere de telefon de serviciu, reducandu-se astfel numarul de apeluri pierdute.

Un alt criteriu pe care trebuie sa il stim pentru a interpreta un sondaj de opinie este din ce grup au fost alesi membrii esantionului statistic. Este important sa cunoastem daca acestia au fost alesi numai dintr-o anumita zona sau oras sau numai din randul adultilor.

Daca membrii esantionului au fost alesi numai din randurile oamenilor de afaceri rezultatul sondajului de opinie nu va fi reprezentativ, deoarece acesta va prezenta numai parerea mediului de business, nu a intregii societati.

Una dintre cele mai simple si comune metode pentru a avea un sondaj de opinie eronat este reprezentat de raspunsurile oferite de un singur subgrup. Exista de obicei diferente semnificative intre parerile oamenilor de la orase si de la sate referitoare la anumite subiecte, iar un esantion va trebui sa contina un numar egal de membrii pentru aceste doua subgrupuri.

Modul in care au fost realizate interviurile este iarasi foarte important. Desi internetul a luat amploare, marjele cele mai mici de eroare le au chestionarele completate in prezenta unui trimis al companiei ce a realizat sondajul de opinie.