Perioadele in care ne prezentam la urne au inceput sa fie din ce in ce mai dese. Alegerile locale, cele prezidentiale sau cele in care urmeaza sa ne alegem parlamentarii si senatorii se deruleaza „pe repede inainte”, iar perioada in care trebuie sa ne prezentam la urne soseste atunci cand ne asteptam mai putin.
Pentru mine perioada electorala are o insemnatate deosebita. In primul rand imi voi indeplini o obligatie cetateneasca, iar in calitatea de statistician sunt partial implicat intr-o serie de sondaje ce au darul de a descifra ce politician are sanse sa castige alegerile si ce programe de guvernare sunt reale sau care sunt doar de fatada.
Sondajele electorale sunt de doua tipuri
Sondajele electorale sunt insa numeroase, iar acestea au rezultate contradictorii. Atunci se pune intrebarea in care dintre acestea sa avem incredere? Care este cea mai serioasa firma pentru a realiza sondaje de opinie impartiale si exacte?
Pentru a face distinctia intre aceste anchete trebuie sa va spun ca in practica exista doua tipuri de sondaje electorale: oficiale si neoficiale.
Sondajele oficiale se fac pe baza unor criterii stiintifice foarte bine stabilite ce utilizeaza criterii aleatoare pentru stabilirea esantionului utilizat, astfel incat acesta sa fie reprezentativ pentru comunitatea aleasa.
Sondajele electorale neoficiale nu au la baza notiunea de esantion reprezentativ, astfel incat acestea pot avea o marja mare de eroare, deoarece pot intervieva numai sustinatori ai unui partid sau al unui candidat.
De altfel in campania electorala cea mai mare parte a sondajelor electorale sunt cele neoficiale, deoarece pot avea un cuvant greu de spus in influentarea alegatorilor pentru a vota cu un anumit partid. Acestea sunt de regula nisate numai pe o anumita parte a sustinatorilor unui program si sunt utilizate pentru a obtine o „radiografie” a unor opinii generale a populatiei intr-un anumit moment.
Cata incredere trebuie sa avem in metodologia utilizata de sondajele electorale?
Diferenta hotaratoare insa intre cele doua tipuri de sondaje este data de metodologia utilizata. Cea mai mare parte a sondajelor electorale neoficiale utilizeaza o metoda de esantionare ce nu se bazeaza pe niciun criteriu stiintific.
Acest lucru ne poate conduce la urmatoarea dilema: ar trebui sa avem incredere in aceste sondaje? Pentru a ne raspunde la aceasta intrebare trebuie sa ne uitam mai intai la candidati si la programele prezentate de acestia.
Calitatile personale, carisma, claritatea in gandire si pragmatismul programului cu care acestia „au iesit la lupta” trebuie sa ne clarifice opiniile de vot.
Rezultatele finale ale campaniilor nu vor iesi de cele mai multe ori in concordanta cu cele ale sondajelor electorale datorita metodologiei gresite abordate de acestea din urma. Am remarcat cu totii ca sunt sondaje ce dau drept castigatori numite partide, dar rezultatele finale sunt cu totul altele.
Aceasta diferenta provine de la modul in care a fost ales esantionul reprezentativ. Acestea trebuie ales cu cea mai mare atentie, astfel incat sa contina proportia exacta de membri pentru fiecare clasa sociala, religie sau nivel de pregatire si este necesar sa ne asiguram ca am acoperit toate zonele Romaniei, fie sa tinem cont de nivelul de saracie al populatie din aceste zone.