Evolutia societatii isi pune amprenta asupra tuturor domeniilor, iar acestea au de ales intre a se adapta noilor cerinte sau vor fi condamnate la disparitie. Deja presa scrisa se confrunta cu dificultati foarte mari pe tot globul datorita aparitiei mediului virtual, iar printre domeniile afectate se numara si cel al sondajelor.
In dorinta de a se adapta cerintelor societatii moderne, sondajele au fost obligate sa se mute in mediul online. Deja metodele clasice (anchetele telefonice sau sondajele fata in fata) sunt in declin, iar fie ca suntem gata sau nu anchetele de opinie online au intrat in casa noastra.
Sondajele online au costuri scazute
Aparitia sondajelor online este posibila datorita gradului tot mai mare de penetrare al internetului din tara noastra, dar si pentru ca anchetele online sunt mult mai ieftine, sunt distribuite mai repede si mai usor si interpretarea rezultatelor acestora se face de catre programe informatice de cea mai buna calitate.
Avantajele se opresc aici, iar marile provocari de abia acum incep. Esantionarea aleatorie ramane cea mai precisa metoda utilizata de un sondaj, dar acest lucru este imposibil in cazul sondajelor online. Anchetele desfasurate in mediul virtual isi obtin membrii esantionului prin cu toate alte mijloace si compenseaza neajunsurile generate utilizand modelarea statistica extensiva.
Membrii esantionului reprezentativ sunt obtinuti pe mai multe cai de catre companiile de sondaje online. Cele mai cunoscute isi completeaza panelul printr-o abordare traditionale (prin posta sau prin telefon), ia o parte insemnata folosesc metodele de promovare platiti din online.
Cercetarile de piata sunt intotdeauna necesare
Metodologia folosita pentru elaborarea chestionarelor si interpretarea rezultatelor ramane cea clasica, dar semnele de intrebare raman. Un lucru este clar insa: sondajele online favorizeaza in mara masura candidatul sau compania ce le plateste, iar acest lucru se poate observa cu usurinta in cazul campaniilor electorale, unde cifrele furnizate de sondajele online sunt mai mari cu 10 – 13% fata de cele furnizate de metodele clasice.
Diferentele provin si datorita anonimitatii oferite de mediul online. Sondajele online nu ne cer in mod obligatoriu datele personale, iar respondentilor le este mai usor sa recunoasca sprijinul pentru un produs (sau candidat).
Faptul ca sondajele desfasurate in mediul virtual se bazeaza de cele mai multe ori pe modelarea statistica extensiva constituie si unul dintre cel mai mari dezavantaje ale acestora. Limitarile se fac astfel simtite, iar acestea nu sunt deloc putine.
Anumite sondaje online vor ajusta esantionul potrivit identitatii unui anumit partid (sau al identitatii de brand, daca discutam de un sondaj referitor la un produs comercial), dar aceasta tehnica este foarte greu de manevrat si risca sa deformeze rezultatele finale.
Sondajele online pot fi influentate in mod negativ si de catre hackeri. Securitatea datelor din mediul online este greu de protejat iar metodele folosite pentru a sparge serverele si bazele de date s-au rafinat dstul de mult, fapt ce le face mai greu de observat.
Este suficient ca persoane rau intentionate sa faca corectii mici (dar repetate) asupra esantionului, iar acest lucru poate avea rezultate finale catastrofale asupra rezultatelor sondajului online.