Sondajele sunt cele mai potrivite instrumente in cazul in care dorim sa aflam informatii despre calitatea produselor noastre sau despre asteptarile publicului in viitor. Un sondaj de opinie este usor de intocmit si de distribuit (mai ales in prezent, datorita internetului) insa trebuie sa fim atenti la intocmirea chestionarului si sa evitam anumite greseli elementare.
Chestionarul trebuie sa aiba intrebari simple si usor de inteles
In primul rand este necesar sa ne definim foarte bine obiectivele urmarite si sa stabilim datele pe care le vom colecta in urma sondajului, dupa care vom fi in masura sa trecem la intocmirea chestionarului pe care sa va baza sondajul.
Modul in care sunt concepute intrebarile chestionarului vor avea un impact covarsitor asupra rezultatelor. Un numar mare de intrebari nu ne va ajuta, deoarece cei ce vor raspunde isi vor pierde repede rabdarea.
Intrebarile trebuie sa fie cat mai scurte si mai usor de inteles, iar pentru alcatuirea acestora trebuie sa folosim cuvinte cu semnificatii clare, ce nu lasa loc cititorului pentru mai multe interpetari.
In momentul in care vom utiliza mai multe optiuni de raspuns, acestea nu trebuie sa depaseasca un numar de maxim sase, deoarece nu vom obtine decat un grad mai mare de abandonare a sondajului.
Este important sa solicitam clasificarea acestora in ordinea importantei sau a preferintei respondentilor.
In cazul in care vom folosi intrebari cu raspunsuri multiple nu este bine ca acestea sa se suprapuna. Pentru a intelege mai bine acest criteriu o sa ma refer la intrebarile despre varsta. Nu trebuie sa folosim clasificari ca 20 – 40 ani, 40 – 50 ani, 50 – 60 ani, deoarece raspunsurile se vor suprapune.
Sondajul de opinie trebuie sa ofere mai multe variante de raspuns
Tot in aceasa categorie sunt incluse intrebarile de tipul: „Cat de mult ati dori sa mergeti pentru a lua cina sau a vedea un film?” Aceasta intrebare este de fapt alcatuita din doua intrebari mai scurte, iar raspunsul nu va putea viza decat o singura intrebare.
Este important ca la fiecare astfel de intrebare sa oferim variante clare de raspuns.
Intrebarile pe care le vom formula vor trebui sa ofere intotdeauna o varianta de iesire pentru cei ce cor completa chestionarele. Vor exista cu siguranta anumite categorii de intrebari la care cititorii nu vor fi in masura sa raspunda (sau nu sunt siguri de cel mai bun raspuns), iar in acest caz trebuie si oferim si o alta varianta in afara de DA sau NU.
Este dificil insa sa alegem numarul optim de optiuni pe care il vom oferi in chestionarele noastre, deoarece acestea sunt variabile in functie de mai multe criterii. Nu trebuie nici sa oferim mai multe variante dar nici foarte putine asadar numarul acestora depinde de experienta si „feeling-ul” nostru.
Dupa ce vom termina chestionarul este bine ca acesta sa fie pre – testat inainte de a fi aruncat pe piata. Este important ca acesta sa fie validat de catre persoane de incredere (colegi de serviciu, prieteni, etc) pentru ca vor fi cu siguranta fisuri de logica sau elemente pe care le putem adauga.